Cei 4 “P” din vânzări

Modul în care o companie satisface nevoile clienţilor săi ia diferite forme, care au fost simplificate în teorie de către specialiştii în marketing sub denumirea de “Cei 4 P”:

  1. Produsul (Product) – bunul sau serviciul care fac obiectul tranzacţionării
  2. Preţul  (Price)- care este constituit din mai mulţi factori, precum costurile de producţie/ materiale/ manufactură/ patente, nivelul cererii, brand etc.
  3. Plasarea (distribuţia)(Placement) – modalitatea în care se face legătura dintre furnizor şi cumpărător
  4. Promovarea (Promotion)- online, offline, din gură-n gură  etc.

Companiile de succes ţin cont de toate aceste patru aspecte în livrarea materialului în primul rând prin sincronizarea mesajului celor patru “P”. Cunoaşterea pieţei ţintă şi a obiectivelor pe care le avem ajută la elaborarea unei strategii de marketing reuşite.

Spre exemplu, avem de livrat servicii de design interior pentru persoane de vârstă mijlocie, cu venituri peste medie. Cunoscând produsul (serviciile de design) şi profilul targetului, stabilim preţul care poate fi ori competitiv dacă urmărim volumul, ori peste medie dacă urmărim branding şi servicii exclusiviste. Modalităţile de plasare şi promovare vor ţine cont de asemenea de bugetul alocat de către companie, dar şi de mediul în care este cel mai probabil ca potenţialii clienţi să recepţioneze mesajul.

Într-o situaţie de la polul opus, avem o frizerie dintr-un cartier aflat la periferia oraşului, la parterul unei scări de bloc dintr-un complex de garsoniere, cu preţuri peste medie, care se promovează exclusiv prin radio. Ar părea să fie o problemă între “cei 4 P “aici, nu?

Ce este de reţinut din tot ceea ce e scris mai sus este că orice ai vrea să vinzi trebuie să ştii cui te adresezi şi apoi să găseşti cea mai potrivită cale pentru a-ţi pune marfa/serviciul în întâmpinarea pieţei tale.

Later edit: Se vorbeşte în marketing despre un “al cincilea P”, mai important decât toţi ceilalţi, “People” – oamenii, consumatorii, fiind aşadar văzuţi ca piesă centrală a oricărei strategii de marketing de succes.

 

Cristina Mocanu

Cristina lucrează în managementul și dezvoltarea adulților încă din 2012.

A susținut cursuri, seminarii în domeniul resurselor umane, motivarea și dezvoltarea angajaților, evaluarea performanțelor, planificare strategică și lidership; a oferit consultanță și coaching individual pentru creșterea șanselor de angajabilitate, branding personal, management și creșterea performanțelor individuale.

Ai nevoie de ajutor? Accesează formularul de contact!

Fii sociabil, dă mai departe:
Facebook Twitter Linkedin Tumblr Pinterest Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.