Maestrul şi Margareta – M. Bulgakov, idei

Nota mea: 7/10

Am terminat de curand de citit “Maestrul si Margareta” , dupa luni de zile in care mi-am facut curaj sa ma apuc de ea. Un pitic imi soptea ca Vlad stie el ce stie, despre carti. Primele zeci de pagini au fost chinuitoare. Am facut cu greu conexiuni intre cele doua planuri in care se desfasoara actiunea: prezent – Moscova anilor 1930 si trecutul portretizat prin procesul la care este supus Iisus de catre Pilat din Pont, naratiunea nu este unitara si pana m-am obisnuit cu scriitura mi-a venit destul de dificil sa o urmaresc, ideile fiind destul de dispersate.

In centrul evenimentelor sta Woland (sau Satan), care de-a lungul evenimentelor desfasurate da nastere unor multiple situatii in care oamenii sa isi poata scoate la iveala hibele, pacatele si josnicia.Aparitia sa mi-a amintit de Cicikov din “Suflete moarte” al lui Gogol care, asemenea lui Woland, rascoleste totul in jur la simpla-i aparitie. Numele personajului (Woland) este imprumutat de catre unul din demonii din Faust, al lui Goethe, la fel ca multe alte replici si trimiteri.Spre final, abia, am realizat atemporalitatea acestui roman, putand gasi cu usurinta similitudini intre framantarile si provocarile personajelor (vezi chinurile interioare ale Maestrului, raportate la conditia sa de autor cu menirea de a crea opera perfecta), micimea conditiei umane (oricat ar suna a cliseu) in fata ispitelor hedoniste si ceea ce provocam si observam in fiecare zi in jurul nostru.
Multele trimiteri la Biblie si religie m-au pus in imposibilitatea de a intelege pe deplin anumite nuante, totusi. Un alt minus relevant pentru mine il reprezinta dificultatea de a citi numele rusesti si de a ma simti confortabil cu ele de-a lungul lecturii (de asta evit adesea beletristica scriitorilor rusi) – dar, desigur, asta este un aspect mai mult decat subiectiv.
Big thumbs up pentru umorul negru.
A doua parte a romanului este dedicata Margaretei, amanta Maestrului, care cedeaza ispitelor Satanei si devine vrajitoare in schimbul implinirii catorva dorinte. Tot aici, Woland devine aproape uman, pare sa nu fie eminamente rau, ba mai mult, le da posibilitatea Maestrului si Margaretei sa-si implineasca dragostea, lasandu-i in viata. Cu toate astea, suprema dragoste, pare sa fi crezut Bulgakov, nu se poate implini pe pamant, tocmai de aceea cei doi sunt luati pe lumea cealalta, pentru a-si continua poate povestea dupa disparitia fizica.

N-as avea cum sa fiu nici pe departe exhaustiva, acesta fiind unul dintre romanele pe care le-am apreciat atat de mult, intelegandu-l totusi atat de putin. Dupa ultima pagina, am ramas cu sentimentul ca sunt atat de putine de spus si atat de multe de simtit.

Citate preferate:
“Cine ti-a spus ca nu exista pe lume iubire adevarata, devotata si eterna? Sa i se taie mincinosului scarnava-i limba!”
“Toate vor fi bine intr-un final. Este fundatia pe care a fost creata lumea.”

Si o melodie inspirata de carte:

Cristina Mocanu
Cristina lucrează în managementul și dezvoltarea adulților încă din 2012. A susținut cursuri, seminarii în domeniul resurselor umane, motivarea și dezvoltarea angajaților, evaluarea performanțelor, planificare strategică și lidership; a oferit consultanță și coaching individual pentru creșterea șanselor de angajabilitate, branding personal, management și creșterea performanțelor individuale. Ai nevoie de ajutor? Accesează formularul de contact!
Fii sociabil, dă mai departe:
Facebook Twitter Linkedin Tumblr Pinterest Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.