Formula matematica pentru cele mai bune alegeri

–  metoda “Secretary problem”  –

Alegerile pe care le facem ne conduc intr-o directie sau alta, studiile demonstrand ca o persoana face constient, sau mai putin constient, mii de alegeri pe zi. Din fericire, nu toate dintre acestea sunt de viata si de moarte, si nici nu au puterea de a ne schimba viata intr-un mod abrupt, sau semnificativ.

Cu toate acestea, atunci cand vine vorba despre alegerea unui partener de viata, alegerea unui loc de munca, recrutarea unui nou membru in echipa, avem de-a face cu optiuni multiple, din care ne dorim sa selectam cea mai buna varianta.

Vrem sa avem certitudinea ca am facut cea mai buna alegere, dintr-un sir de alternative necunoscute disponibile.

Matematic, exista un punct in decursul acestui proces de cautare, care se numeste optimal stopping , facand referire la timpul pe care il aloci in etapa de selectie (job nou, angajat, partener etc.) astfel incat sa maximizezi rezultatul asteptat, si sa minimizezi costurile implicite.

Pentru ilustrarea acestui parcurs de optimal stopping, multe stiinte precum statistica, economia, psihologia, filozofia folosesc aceasta tehnica – secretary problem – pentru a ilustra procesul decizional.

Pe scurt, se da urmatoarea situatie:

  • Un manager are de angajat o secretara.
  • Exista o singura pozitie disponibila
  • Aplicantii corespund unor nivele de la cel mai rau, la cel mai bun
  • Ordinea intervievarii este aleatorie
  • Imediat dupa interviu aplicantii sunt fie acceptati sau respinsi, iar decizia este irevocabila (nu se poate reveni la un candidat respins)

Pornind de la aceste ipoteze cu aplicabilitate si in mutiple arii ale vietii reale, factorul decizional are urmatoarele optiuni:

  • sa aiba definite din start criteriile cheie, si sa aleaga prima optiune care obtine pe o scala de la 0 la z, nota >x
  • sa prospecteze pana la un anumit moment predefinit, pentru a seta scala de referinta, si apoi sa aleaga candidatul care bifeaza >x

Psihologii comportamentali si economistii care studiaza procesele decizionale, si modul in care acestea se intampla, au observat ca in cele mai multe cazuri oamenii se opresc din cautari prea devreme. Aceasta graba a luarii unei decizii se poate explica prin costul din viata reala pe care il presupun cautarile – timp, bani, costuri sociale –

Experienta ta ce te-a invatat? Care este momentul optim de a stopa cautarile, si cum il identifici?

Cristina Mocanu
Cristina lucrează în managementul și dezvoltarea adulților încă din 2012. A susținut cursuri, seminarii în domeniul resurselor umane, motivarea și dezvoltarea angajaților, evaluarea performanțelor, planificare strategică și lidership; a oferit consultanță și coaching individual pentru creșterea șanselor de angajabilitate, branding personal, management și creșterea performanțelor individuale. Ai nevoie de ajutor? Accesează formularul de contact!
Fii sociabil, dă mai departe:
Facebook Twitter Linkedin Tumblr Pinterest Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.